יותר חמד מדאבור: וייסמן סלל את דרכו למעלה ויקבל הרבה הצעות

שון וייסמן | Denis Doyle/Getty Images

החלוץ צפוי לרדת עם ויאדוליד לליגת המשנה, אך עונת הבכורה שלו בספרד תסתיים עם ביסוס מעמדו כשחקן מפתח ומחמאות ענק. כעת, כשצפויות להיפתח עבורו דלתות מקבוצות בכירות יותר, הוא ניצב בפני דילמה

קבוצות: ויאדוליד
(גודל טקסט)

בתחילת חודש דצמבר פרסם העיתון המקומי בוויאדוליד "אלדסמארקה" כתבה תחת הכותרת "תיק וייסמן". ויאדוליד הייתה אז בתקופה טובה עם ניצחונות על אתלטיק בילבאו וגרנאדה ותיקו עם לבאנטה. בכל המשחקים הללו, שון וייסמן לא שותף. המאמן סרחיו גונסאלס אפילו לא העניק לו כמה דקות כמחליף. ההעברה היקרה בהיסטוריה של ויאדוליד, חלוץ ארבעה מיליון היורו, הפך לשחקן רוטציה שולי עם 281 דקות ושלוש הופעות בהרכב בשלושה חודשים. זו סיבה מספיק טובה לכתבה. פאסט פורוורד כמה שבועות קדימה – וייסמן נבחר לשחקן חודש דצמבר של ויאדוליד.

אם לא יקרה נס ספורטיבי בלתי צפוי, וייסמן והקבוצה שלו ירדו מחר (שבת) לליגה השנייה אחרי המפגש מול אתלטיקו מדריד, שתחגוג אליפות אם תנצח. מקצועית, זו תהיה ירידה מוצדקת. קבוצה שמנצחת פעם אחת ב-20 משחקי הליגה האחרונים כנראה לא מספיק טובה כדי להישאר. אלא שמבחינת וייסמן, הוא הפיק מהעונה הזאת את המקסימום. נלחם, הרשים לפרקים, גרף מחמאות מהקהל ומהתקשורת לא מעט בזכות האופי שלו וגם סיפק מספרים שיפתחו בפניו דלתות לקיץ. בקיצור, וייסמן עשה וייסמן – שוב התעלה מעל הציפיות והספקנים.

"רונאלדו אוהב אותו"

וייסמן הוא עדיין תעלומה לאוהד הישראלי. יש בו משהו קשה לעיכול שאולי משקף שכל ההסתכלות כאן שגויה. בתוך שנתיים הוא עבר מהשאלה לא מוצלחת בקריית שמונה, לשחקן שמכבי חיפה מציעה כקלף מיקוח בטריידים, למכונת שערים הזויה באוסטריה ועד אחד שנבחר ביד על ידי לא אחר מאשר רונאלדו הברזילאי. מכירים את החלום שלכם לצאת עם דוגמנית על? זה לא שונה בהרבה מהמשפט "רונאלדו אוהב אותו", שצייץ העיתונאי גיאם בלאגה על וייסמן באוגוסט.

לאוסטריה וייסמן בא קטן ויצא ענק אחרי שכבש 37 שערים בכל המסגרות. לספרד הוא בא עם תג מחיר וציפיות. במהרה הוא למד מה שמואנס דאבור למד שנה לפניו – הפער מאוסטריה לספרד גדול מהפער בין ישראל לאוסטריה. "לקח לי זמן להבין את המשחק בספרד", הודה בעצמו לאחרונה. להבדיל מדאבור, כשאתה החתמה ישירה של הבוס, ההזדמנות שלך תגיע בסופו של דבר. וייסמן הגיע למערכת שהייתה סבלנית אליו.

בשבועות הרבים שבהם וייסמן בילה על הספסל ונלחם על שברירי דקות שלא תמיד הגיעו, ויאדוליד גילתה את מרכוס אנדרה הידוע יותר בכינויו מרניאו. החלוץ הברזילאי ששב מהשאלה כבש בשלושה משחקים רצופים בנובמבר. "היכולת שלו מונעת ממנו לקבל דקות, אבל הן יגיעו בסופו של דבר", טען הכתב אלחנדרו דה גראדו. הנבואה שלו התגשמה די מהר. המפנה הגיע במחזור ה-13. וייסמן פתח בפעם הרביעית בסך הכל והבקיע פעמיים ב-2:3 על אוסאסונה. מאז, הוא כמעט ולא יצא מההרכב. 

מרניאו נפצע בצורה לא פשוטה ו-וייסמן תפס את המקום לשמו הובא כחלוץ הבכיר בסגל. אחרי הצמד, הגיע שער ניצחון מול חטאפה, חודשיים ללא שער עד מפגש נוסף מול חטאפה ושערים בשבועות האחרונים מול בילבאו ובטיס. וייסמן הוא מלך השערים המשותף של ויאדוליד עם שישה כיבושים (בצוותא עם פביאן אוריאנה, שארבעה מהשערים שלו הובקעו מהנקודה הלבנה) ושביעי בקבוצה בדקות משחק. בכל פעם שכבש ויאדוליד לא הפסידה והשערים שלו סידרו לה 11 נקודות. הוא גם נבחר פעמיים נוספות לשחקן החודש של המועדון.

מרכוס אנדרה, שון וייסמן | David S. Bustamante/Soccrates/Getty Images

שחקן לגיטימי בליגה בכירה

מבחינה אישית, עונת הבכורה של וייסמן בלה ליגה היא הצלחה. התהליך שעבר מרשים. קל מאוד להיכשל ולהרים ידיים מהמקום שבו הוא היה. התירוצים כבר היו מוכנים, אבל מה שעושה את וייסמן מי שהוא זה הרעב שלו. הוא נחוש בצורה יוצאת דופן ובאמת מאמין ביכולת שלו להפוך כל סיטואציה. הוא לא רואה גבולות ולא נותן לאנשים להגדיר אותו. זה הופך אותו לשחקן מיוחד שקל להתחבר אליו. חיובי. פייטר. חרוץ.

עונת הפריצה של וייסמן הייתה במכבי נתניה. סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה הביאו אותו כחלוץ המוביל, לא התלהבו ממנו במשחקי ההכנה והחתימו לו על הראש את רועי דיין. כשווייסמן נפצע בהכנה, נתניה הביאה גם את ברק בדש. אבל וייסמן חזר. מינואר ועד סוף אותה עונה בלאומית הוא כבש 12 שערים – ארבעה יותר מדיין ובדש ביחד. חוץ מזה, כשאתה משחק בקבוצה עם ערן לוי, אתה חייב לרוץ לשטחים, להרים את הבנת המשחק שלך ולחפות עליו בהגנה.

אלו בדיוק התכונות שבלטו לעין השנה בספרד. וייסמן לא מפסיק לרוץ וללחוץ, הוא קורא את המשחק, מחפש שטחים ומפנה לאחרים. הוא גם פינישר סבבה והפרצוף שלו משדר כל הזמן רעב, מה שהפך אותו לאהוב מאוד גם בקרב האוהדים. "שון וייסמן ועוד עשרה", צייץ אחד האוהדים אחרי המשחק והוסיף: "הגישה שלו מרשימה. הרעב שלו זה מה שהמועדון צריך לעוד הרבה שנים". התהליך שעבר מ"בחור שהתקשה, אבל עבד קשה בשביל הדקות שלו, היה צריך להוכיח את עצמו ולהתעלם מהביקורת" ועד הפיכתו לאחד משחקני המפתח בסגל הפכו אותו ל"אחד מנקודות האור של העונה", עבור כלי התקשורת בעיר.

שון וייסמן
וייסמן במדי מכבי נתניה | ערן לוף

כלומר, וייסמן עשה מספיק על רקע עונה כושלת מבחינה קבוצתית. בניגוד לקלישאה המקובלת אצלנו, הוא לא יסיים את העונה עם "כתם ירידה", אלא כאחד שיכול להמשיך הלאה אם ויאדוליד תקבל הצעה מספיק טובה. הכוונה ב"עשה מספיק" היא שילוב של מספרים סבירים לעונת בכירה, רושם חיובי ודעת קהל אוהדת. זה אומר שלא מעט אופציות יהיו פתוחות בפניו והוא לא יצטרך בהכרח "לרדת מדרגה". וייסמן הראה שהוא יכול להיות שחקן לגיטימי בליגה מטופ היבשת. זה יותר ממה שעשו לא מעט ליגיונרים בכירים ממנו.

יותר חמד מדאבור

תומר חמד ירד פעמיים ליגה בספרד. בפעם הראשונה עם מאיורקה בתום עונת 2012/13, בה כבש 11 שערים. חמד נפצע בצורה קשה לקראת תום אותה עונה, מה שמנע ממנו מעבר גדול שתוכנן לפרמיירליג. שנתיים לאחר מכן (אחרי שהחלים וכבש רק פעמיים במדי מאיורקה בליגה השנייה), הוא ירד שוב עם אלמריה בעונה בה כבש שמונה שערים. גם חמד עשה מספיק. מספיק כדי לעבור לאנגליה ולהמשיך בקריירת ליגיונר מרשימה. אם וייסמן מסיים עונה כשהוא הרבה יותר חמד מדאבור, זו מחמאה ענקית עבורו שבעצם מספרת את הסיפור כולו.

יש לא מעט נקודות דמיון בין שני האקסים של מכבי חיפה. שחקנים שנלחמו בסטיגמות, בהתחלה לא חלקה, שעברו מסלול מייגע של השאלות והגיעו הרבה יותר רחוק ממה שמישהו דמיין. הבעיה היא שסיפורים כאלה פחות שכיחים פה. הסטנדרט הוא אחר. אם אתה לא טאלנט ברמה של מנור סולומון בגיל נוער, אין לך ברירה אלא לסלול את הדרך שלך למעלה דרך השאלות. בתהליך הזה, רבים ינשרו ויתייאשו. קשה שלא לתהות כמה כישרונות הכדורגל הישראלי מבזבז? כמה קרוב היה גם וייסמן להעביר קריירה בינונית בין קבוצות הביניים בליגת העל או אפילו למטה מזה? האמת, המרחק בין ויאדוליד לנוף הגליל מעולם לא הרגיש קצר יותר.

תומר חמד במדי מאיורקה, מואנס דאבור במדי סביליה | Gettyimages

בחזרה לספרד. ויאדוליד תרד ליגה בעיקר בשל חוסר היכולת שלה לנצח משחקים (חמישה ניצחונות בסך הכל – הכי מעט בליגה). היא שיחקה והתנהגה כמו קבוצת תחתית קלאסית, הציגה כדורגל מאוד הגנתי, התקשתה בכיבוש שערים וחילקה מתנות בהגנה. בפברואר, רצתה ההנהלה לפטר את סרחיו ולמנות את רוברט מורנו, מאמן נבחרת ספרד לשעבר, אבל רונאלדו הטיל וטו. אחרי ההפסד 4:1 לסוסיאדד, השלישי ברציפות והמשחק ה-11 ללא ניצחון, המצב הפך אנוש. ויאדוליד לא תלויה בעצמה במחזור האחרון בו, לצערה, היא גם צריכה לארח את אתלטיקו מדריד שרוצה להבטיח אליפות.

במחזור האחרון, וייסמן עלה מהספסל. סרחיו הסביר שהחלוץ היה "על הקצה" מבחינת עייפות אחרי חמישה משחקים. הוא תכנן להעלות אותו כדי לשנות את המשחק עם פתיחת המחצית השנייה, אבל נאלץ לעשות את זה במצב של 2:0 אחרי 27 דקות. "וייסמן לא תמיד קיבל העונה את האמון של המאמן, אבל עדיין הראה אינסטינקטים של חלוץ ויכולת כיבוש", מסביר העיתונאי ארתורו פוסאדה. "ויאדוליד היא קבוצה שמייצרת מעט מאוד מצבי הבקעה. וייסמן עושה רושם של אחד שמבין מה הוא צריך לעשות כחלוץ, אבל המסירות פשוט לא הגיעו אליו".

מה הצעד הבא מבחינת שון? יש לו חוזה לעוד שלוש שנים וברור שוויאדוליד תדרוש למכור ברווח או לפחות לקבל דמי השאלה. העונה באוסטריה ודאי תפתח לו דלתות בבונדסליגה והעונה הנוכחית יכולה להשאיר אותו בלה ליגה בקבוצה אחרת. "הוא הראה שהוא שייך לרמות של לה ליגה והוא בהחלט שחקן מעניין. המספרים לא מספרים את כל הסיפור. הייתה תקופת התאקלמות לרמה ולמדינה וזה סביר, אבל הוא היה בעניינים מההתחלה. לדעתי, וייסמן יפרח בקבוצה שמשחקת בסגנון קצת יותר התקפי", ממשיך פוסאדה.

ויש גם אפשרות נוספת – להישאר ולנסות להעלות את הקבוצה חזרה. וייסמן התאקלם, הרוויח את המעמד שלו, התחבב על הקהל וזוכה לאמון. אין המון ליגיונרים שביססו מעמד במועדון שלהם בזמן כל כך קצר. "אני לא יודע אם הוא יישאר. בשבועות האחרונים הוא התחמק מלענות לשאלות על עתידו כי האמין בסיכויי ההישארות", מסכם פוסאדה. "יהיה נהדר עבור ויאדוליד אם תצליח להשאיר אותו כי שחקן כמוהו יכול להבקיע הרבה שערים בליגה השנייה. גם האוהדים מעריכים אותו וישמחו אם יישאר".

שון וייסמן | Ruben Albarran/Pressinphoto/Icon Sport via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי