לא כל הנוצץ זהב: המהפכה שלא הייתה בריאל מדריד

אדן הזאר
אדן הזאר | Matthias Hangst/Bongarts/Getty Images

בברנבאו אמנם שברו את שיא ההעברות הקיץ וצירפו את הזאר הנפלא, אך זו עדיין אותה קבוצה שנחלה כישלון חרוץ ולא עברה רענון. רגע לפני פתיחת הליגה, לזידאן שהתנהלותו תמוהה ולאוהדים יש סיבות רבות לדאגה

(גודל טקסט)

חמישה ימים בלבד לאחר הישג בלתי נשכח – זכייה שלישית ברציפות בליגת האלופות, זינדין זידאן הטיל פצצה על ריאל מדריד כשהודיע על התפטרותו: "הרגשתי שהקבוצה הזו חייבת משהו חדש כדי להמשיך לנצח". הצרפתי היה הראשון לראות את הנולד, עוד לפני עזיבתו של כריסטיאנו רונאלדו, ואלופת אירופה התרסקה בעונת 2018/19. התרסקה זו לא מילה.

חזרתו אל הקווים בסנטיאגו ברנבאו איי שם בחודש מרץ, במטרה ברורה לבנות בחודש יוני – הייתה מפתיעה לכל הדעות. לצרפתי היה רק מה להפסיד. זיזו, עם סגל הרבה פחות טוב כרגע, היה עלול "לפגוע במורשת" הענק שלו במידה ניכרת. ואכן, אפילו הוא לא הצליח למנוע את סיום העונה הכושל של הבלאנקוס. במקום כל המשפטים המרגשים על אהבתו העזה למועדון, ב"מארקה" בחרו משפט עוצמתי אחר של זידאן לשער העיתון שלמחרת: "נשנה דברים".

אז זידאן הבטיח, אבל רגע לפני שריקת הפתיחה של עונת 2019/20 – אוהדי ריאל מדריד מודאגים. המהפכה שלא הייתה, דבר לא השתנה. אלה לא הימים בהם התקשורת חסרת הפרופורציות יוצרת דרמה מאפס וכל הפסד זניח נתפס כטרגדיה. על פניו ריאל מדריד שברה את שיא ההעברות שלה מקיץ 2009 והחתימה שחקנים בלמעלה מ-300 מיליון יורו. אלא בעוד שאז היא בנתה הרכב כמעט חדש ומשודרג לגמרי עם צירופם של קאקא, צ'אבי אלונסו, קארים בנזמה ואחרים והיהלום שבכתר, כריסטיאנו רונאלדו – הרי שאדן הזאר הוא הכוכב הגדול היחיד שהצטרף. שאר השחקנים הגיעו על תקן גיבוי לספסל. סרחיו ראמוס שבכושר רע ורפאל וראן שלא ממש חזר מאז המונדיאל – יהיו לפני אדר מיליטאו בהיררכיה. כך גם לגבי מרסלו ופרלאן מנדי שהגיע בסכום עתק. לוקה יוביץ' יכול היה לרענן את עמדת החלוץ אך לקארים בנזמה יש טאבו בהרכב.


הדרבי הוכיח את ההבדל בגישות ואיזו קבוצה מוכנה לעונה ומי לא (JOHANNES EISELE/AFP/Getty Images)

הפעם, דרש זידאן וקיבל מנדט מלא מפלורנטינו פרס לבצע שינויים. חוץ מכמיהתו לצירופו של פול פוגבה קשה להבין את צעדיו של הצרפתי, כשכריסטיאן אריקסן זול ממנו וגם דוני ואן דה ביק נמצא על המדף – אף קשר לא הוחתם. הרי זידאן לא עיוור, וסיום העונה הכושל שהוציא אותו לא פעם מדעתו – היה יחייב לשמש כמראה. ככה זה לא יכול להימשך. אם זו כמעט אותה הקבוצה אז נשאלת השאלה: מדוע הוא חזר. אלה אותם שחקנים שסיימו בפער עצום מהמוליכה ברצלונה כבר שנתיים (17 ו-19 נקודות בהתאמה).

שחקנים שבעים לאחר שזכו בכל תואר אפשרי ונמצאים מעבר לשיאם. המגנים דני קרבחאל ומרסלו רשמו את העונה הגרועה בקריירה שלהם, בדומה לאיסקו, טוני קרוס, קשר שבהחלט היה אפשר להרוויח עליו הרבה כסף אך זכה לחוזה חדש, ואחרים. קשה להבין איך המועדון הגדול בעולם מגלה סלחנות כזו ומתעקש שלא לרענן את השורות כשזה כל כך מתבקש. רענון שהיה צריך לקרות אולי עוד לפני וכעת אין גביע אירופה נוצץ שיסתיר זאת (כמו ב-2017/18). גם לותר מתאוס דיבר על כך

נורות אזהרה נדלקו בזו אחר זו, והשפל הגיע לשיאו בדרבי. לא פחות מהתבוסה הצורמת (7:3), הקהל כעס על התגובות. במקום להתנצל, לדבר על לקחים שיושמו ולשדרג את הסגל (דבר לא השתנה בחודש יולי) – זידאן הבטיח: "תהיה לנו קבוצה מעולה" והקפטן הוסיף: "התייחסנו למשחק הזה כאל משחק ידידות, ואתלטיקו מדריד – לא". לאחר המשחק בספרד ערכו סקר אוהדים ענק. לראשונה בתקופתו על הקווים בברנבאו, האוהדים הביעו ספקות לגבי יכולתו של הצרפתי, שהוביל את ריאל להצלחות חסרות תקדים, כש-64% טענו שהוא לא מסוגל לשפר את הקבוצה.


זינדין זידאן. הבטיח שינויים ולא קיים (Alexander Hassenstein/Getty Images for AUDI)

הזאר הוא שחקן גדול, כזה שהיה חסר לריאל מדריד כבר שנים – דריבליסט בחסד, מהיר, כזה שיוכל לפרוץ הגנה צפופה. השער שכבש מול רד בול זלצבורג היה שער אופייני וכשזה יקרה במגרש הבוצי של אוססונה שהחנתה את האוטובוס ויהיה שווה 0:1 קטן-גדול – זה יהיה מרגש. אך הבלגי לא יוכל לעשות לבדו את ההבדל, גם אם ירשום מספרים טובים בדומה לאשתקד. המצב בקבוצה היה קשה עוד לפני פציעתו של מרקו אסנסיו שנראה כמו האופציה הטובה ביותר לכנף ימין (ויניסיוס בולט בעיקר בשמאל) ועכשיו ריאל מדריד בצרות. מרכז השדה איטי וחלש בשני צידי המגרש, ההגנה מסננת, גם במערך של שלושה בלמים שפשוט לא עבד נגד רומא שהגיעה לאינספור מצבים וההתקפה חורקת. הקבוצה חסרת קצב משחק, סובלת מהעדר מחליף ראוי לקאסמירו בקישור האחורי ומעבר לשני חלוצים כדי לשפר את ההתקפה יפגע קשות באיזון שגם כרגע לא ממש שם. "אי אפשר ללעוס את המסטיק הזה יותר", סיכמו בספרד.

בקדנציה השנייה של זיזו במדריד נחשף הצד האפל שלו. הוא נראה כועס ומרוחק הרבה יותר, ואף נקמן. לאור הנסיבות, אין סיבה שריאל מדריד תוותר על חאמס רודריגס שעד העונה האחרונה תמיד סיפק שערים ובישולים רבים. המועדון לא קיבל הצעות משכנעות לגביו והוא ישמח להישאר. המצב עם הקולומביאני אמור להיות פתיר בניגוד לגארת' בייל שכמובן שהתעקש ובינתיים עוד כאן, חרף כל הניסיונות לשלוח אותו לסין. בייל שיחק חצי שעה נגד רומא והיה הטוב ביותר על המגרש ו אין שום סיבה שזידאן לא ישתמש בו. גם אם הוולשי אינו כוס התה של זידאן, קשה להבין את התבטאויות החריפות נגד השחקן שלו. 

הפעם, בניגוד ל-2016, אז לקח קבוצה שבורה מנטאלית (אך איכותית מאוד), ניהל רוטציות בתבונה והוביל לפריצתם של מספר שחקנים כמו קאסמירו, מרקו אסנסיו בעונתו השנייה ושילב את לוקאס ואסקס ואחרים – הדרישות מזידאן שונות – הפעם הוא חייב להוכיח שהוא יודע לבנות קבוצה. בספרד היו בטוחים שאם יש מאמן שיוכל לקבל החלטות קשות ולבעוט בפרות הקדושות, זהו זידאן בכבודו ובעצמו.


זינדין זידאן עם כריסטיאנו רונאלדו. הפעם הדרישות שונות (FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

ואם כל הבורות בסגל לא מספיקים, גם לוח המשחקים לא גילה סבלנות. במהלך הסיבוב הראשון תפגוש ריאל מדריד את כל הגדולות של ספרד במשחק חוץ. היא תפתח את הליגה הספרדית במשחק לא קל נגד סלטה ויגו בבלאידוס, אך זה עוד כלום. ריאל תפגוש את סביליה בפיחואן (בשנה שעברה הובסה 3:0) כבר במחזור החמישי, תצא לדרבי במטרופוליטנו במחזור השביעי ובמחזור העשירי יגיע הקלאסיקו הגדול של ספרד בקאמפ נואו, והזכרונות של הלבנים מאוד לא נעימים.

כאוהד ריאל מדריד, פסימיות היא לא חלק מהלקסיקון שלנו. בכל שנה מדובר באותה הבקשה – לזכות שוב בגביע עם האזניים הגדולות, אך לאור מאזן האליפויות בשנים האחרונות, ברור מהו סדר העדיפויות. נראה שזידאן אופטימי מדי או שהוא מתכנן לשלוף שפן גדול מהכובע, בדקה ה-90, מישהו אמר ניימאר? (שם שרוב האוהדים היו מתנגדים נחרצות לקבלו, אבל דברים השתנו בשל הנסיבות). דווקא בעונה בה ריאל מדריד חוזרת לצבע הזהב האהוב, זכר לעונת האליפות ב-2011/12 – האוהדים יודעים שלא כל הנוצץ הוא זהב. בינתיים הם רואים בעיקר שחור. 


שחקני ריאל מדריד. גם לוח המשחקים לא לצדה (CHRISTOF STACHE/AFP/Getty Images)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי