קרב אבוד מראש: טר שטגן וקורטואה הם הפכים מוחלטים

טיבו קורטואה, מארק אנדרה טר שטגן
טיבו קורטואה, מארק אנדרה טר שטגן | by TF-Images/Getty Images

הגרמני הוא גיבור על ושום שגיאה, קשה ככל שתהיה, לא תפגע במעמדו. מנגד, בתקשורת וביציע מסתכלים על הבלגי בזכוכית מגדלת. יוכין על השוערים שעשויים להשפיע על הקלאסיקו – ועל מאבק האליפות

(גודל טקסט)

דווקא בסוף השבוע לפני הקרב הגדול בקלאסיקו התהפכו היוצרות בעלילת השוערים של ברצלונה וריאל מדריד. ההופעה האחרונה לא הייתה מוצלחת במיוחד, בלשון המעטה, מבחינת מארק-אנדרה טר שטגן ששמט כדור פשוט לעברו של אלכסנדר איסאק, וראה מיד את החלוץ השבדי משווה ל-2:2 עבור ריאל סוסיאדד. השוער הגרמני שרגיל להביא לאלופה הקטלונית נקודות בו ידיו פישל, והמעידה נרשמה בעיקר על שמו. רגעים לפני משחק העונה, הוא העניק ליריבה הלבנה המושבעת הזדמנות לטפס לפסגה על חשבון בלאוגרנה.

ריאל דווקא לא לקחה את הצ'אנס. במשחק החוץ המאתגר מול ולנסיה, היא לא ניצלה את הדקות הטובות במחצית הראשונה, ואז נחלשה ונקלעה לפיגור בדקות הסיום. במקום לחלוף על פני בארסה, היא היתה לפתע אמורה להגיע לקלאסיקו כשהיא במרחק נקודה מהמובילה. טיבו קורטואה סירב להיכנע. מיד אחרי שמנע שער שני בזמן פציעות, הוא רץ לאורך כל המגרש במסטאייה כדי לסייע לחבריו בכדור קרן, הגיע ראשון לנגיחה ואירגן את הערבוביה כדי לסדר לקארים בנזמה הבלתי נלאה את שער השיוויון. 1:1 – וסוג של בישול לשוער הבלגי. הוא לא נרשם בסטטיסטיקה, אך בהחלט נחרת בזיכרון הקולקטיבי ומעניק דחיפה מורלית חזקה מאוד בעיתוי קריטי.

כי הרי טר שטגן היה עד כה העילוי האולטימטיבי, לא רק בכל הקשור לתפקידו העיקרי, אלא גם מבחינה התקפית. אין שני לו במשחק הרגל, והעונה אפילו הצטיין גרמני בבישול, ועוד פעמיים. הוא שלח כדור ארוך מושלם לעברו של לואיס סוארס בניצחון על חטאפה בספטמבר, ושיחזר את המהלך כאשר אירגן אסיסט מושלם לאנטואן גריזמן בדרך ל-2:5 על מיורקה לפני שבוע וחצי. באופן ביזארי, רק ליאו מסי וגריזמן עצמו חתומים העונה על מספר בישולים רב יותר בליגה במדי ברצלונה מאשר השוער המהולל. אם רוצים להרחיק למחוזות הביזאר, טר שטגן בישל העונה יותר שערי ליגה מאשר כריסטיאנו רונאלדו ביובנטוס.


דחיפה מורלית חזקה מאוד בעיתוי קריטי. טיבו קורטואה (Gettyimages)

לכן, העובדה כי קורטואה השיג "בישול" משלו חשובה מאוד מבחינה מנטלית לקראת המפגש הישיר. היא אף תורמת במידה לא מבוטלת לתדמיתו של הבלגי בעיני אוהדי ריאל, אך המרחק בינו לבין טר שטגן עדיין עצום. למעשה, ניתן לומר כי מדובר בהפכים מוחלטים. השוער של ברצלונה הוא גיבור על, ושום שגיאה – קשה ככל שתהיה – לא מסוגלת לפגוע במעמדו. לעומת זאת, בתקשורת וביציעים מסתכלים תמיד על קורטואה בזכוכית מגדלת, וכל טעות – קטנה ככל שתהיה – תגרור שריקות בוז ואמירות עוקצניות.

מדוע, בעצם? לסוגיה שני היבטים מהותיים. ראשית, מדובר ביכולת מקצועית נטו. מאז הגיע טר שטגן לקאמפ נואו ב-2014 מבורוסיה מנשנגלדבאך אהובתו, הוא הצטיין באינספור הזדמנויות ובמעמדים החשובים ביותר. אמנם הוא מפשל מדי פעם, אך אחוז הדיפות הבעיטות שלו מזהיר, והוא מסוגל להציל את בארסה בכל משחק נתון. קחו, למשל, את הקרב האחרון מול אתלטיקו במדריד. ללא הגרמני, האלופה היתה אמורה להפסיד ללא תנאי. בזכות העצירות המופלאות שלו, היא הגיעה למאני טיים בשיוויון מאופס, ואז נכנס מסי לפעולה והינדס את שער הנציחון היקר שתיסכל את דייגו סימאונה. מסי וטר שטגן – אלה הכוכבים הגדולים של ברצלונה. הארגנטיני ראשון, אבל הגרמני שני – לפני סוארס, לפני פרנקי דה יונג, לפני גריזמן, לפני כולם. יש המכנים אותו "מסי עם כפפות". אז הוא שגה במגרשה של ריאל סוסיאדד? ביג דיל. גם מסי מחמיץ לפעמים.

מנגד, הטעויות של קורטואה תכופות הרבה יותר. הוא מפשל לעתים תכופות, אחוז ההצלות שלו נמוך בהשוואה לרוב שוערי הליגה, ובדרך כלל הוא לא מציל את הקבוצה. יכולתו היתה פושרת בעונה שעברה, ואת העונה הנוכחית הוא פתח באופן שלומיאלי, במיוחד עם הטעויות בתיקו 2:2 מול ברוז' בליגת האלופות. איך שלא תסתכלו על זה, הוא לא מספק את הסחורה כמי שאמור להיות אחד השוערים הטובים בעולם, עם רזומה עשיר של הצלחות באתלטיקו מדריד, צ'לסי ונבחרת בלגיה.


בישל יותר מכריסטיאנו רונאלדו העונה במסגרת הליגה. טר שטגן (Gettyimages)

שנית, מדובר באישיותם, וייתכן שההיבט הזה חשוב אפילו יותר. אחרי שחתם בברצלונה, נדהם טר שטגן לגלות כי המועדון הביא גם את קלאודיו בראבו מריאל סוסיאדד, והמאמן לואיס אנריקה העדיף לתת לצ'יליאני לפתוח במשחקי הליגה במשך שנתיים. הגרמני שותף בעיקר בליגת האלופות ובגביע הספרדי, ולא היה מרוצה מכך, אך שמר על פרופיל תקשורתי נכון, לא עורר בעיות, שידר צניעות, הוכיח את עצמו בכל משחק ומשחק, ולבסוף קיבל את האפודה הראשונה כאשר בראבו הצטרף לפפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי. מאז, על אף שהפך לכוכב על, הוא מקפיד להדגיש בעיקר את הקבוצה בפוסטים ברשתות החברתיות, מקרין מנהיגות שקטה ומעביר את המסרים הנכונים.

לעומתו, קורטואה השאיר אחריו אדמה חרוכה וזיכרונות לא נעימים באתלטיקו מדריד ובצ'לסי, אותן עזב בטונים צורמים. הגעתו לריאל לא היתה פופולרית מלכתחילה, כי קיילור נבאס נתפס כשוער איכותי וצנוע – בדיוק כמו טר שטגן. הנשיא פלורנטינו פרס העדיף שוער בסגנון גלקטי, והקוסטה ריקני לא ענה על ההגדרה. אחרי שהמרדף אחרי דויד דה חאה עלה בתוהו, הוחלט ללכת על קורטואה שהשתוקק לחזור לבירת ספרד גם מסיבות משפחתיות. כשוער היריבה העירונית לשעבר שמגיע כדי להדיח שוער נערץ, הוא לא היה בעמדת פתיחה מעודדת, אך התנהל בעיקר בשחצנות כהרגלו. גם בקיץ האחרון, עוד כאשר נבאס היה בסגל, הכריז קורטואה: "לכולם ברור מי השוער הראשון של ריאל". זה לא היה הדבר החכם לומר לנוכח מעמדו.

לבסוף, נמכר נבאס לפ.ס.ז' בניגוד לדעתו של המאמן זינדין זידאן, אבל המהלך לא יצר שקט תעשייתי – בדיוק להיפך. דווקא אלפונס אוריאולה, שעשה את הדרך ההפוכה מעיר האורות, מותיר רושם של שוער יציב יותר, גם אם נוצץ פחות, ואוהדים לא מעטים בסנטיאגו ברנבאו היו מעדיפים לראות אותו בין הקורות על חשבון קורטואה. לקלאסיקו הזה מגיע הבלגי כאשר חובת ההוכחה עליו, והוא עשוי להיות קריטי לגבי עתידו בקבוצה. הביקור הקודם הסתיים באוקטובר שעבר בתבוסה 5:1 מול בארסה ששיחקה ללא מסי. הפעם, הפרעוש הארגנטיני מוכן לקרב.


אוהדים רבים מעדיפים אותו על פני קורטואה (Gettyimages)

לטר שטגן אין מה להפסיד תדמיתית, וגם תבוסה מוחצת לא תפגע במניותיו, אבל אחרי השגיאה מול ריאל סוסיאדד המוטיבציה תהיה גדולה אפילו יותר. הביטחון העצמי של קורטואה התחזק בעקבות הדרמה בוולנסיה, והוא מקווה לנצל את המומנטום לטובתו. שניהם יעמדו באור הזרקורים ביום רביעי, והם עשויים להשפיע רבות על התוצאה – ועל מאבק האליפות.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי