אורן חסון בראיון מיוחד: "מאות מועדונים ואלפי ילדים יכולים למצוא את עצמם בלי מסגרת"

ליוואי גרסיה, יונתן כהן
ליוואי גרסיה, יונתן כהן | אריאל שלום

יו"ר ההתאחדות לכדורגל חושש מהשלכות המשבר: "בלי עזרה משמעותית, הרבה קבוצות יקרסו כלכלית". וגם: עזיבת ברקת, כניסת חוגג, עתידו של הרצוג והפנטזיה שבזכותה הוא ייזכר

(גודל טקסט)

אחרי חצי שנה בתפקיד יו"ר ההתאחדות לכדורגל, אורן חסון מסמן את המטרה שלו לקדנציה הנוכחית. השורה התחתונה: תקופת אבי לוזון תיזכר בעיקר בזכות קידום אצטדיוני הכדורגל, בית הנבחרות בשפיים ופיתוח מתקני הספורט, תקופת עופר עיני תיזכר בעיקרון בזכות מחיקת הגירעון והוא – הוא רוצה שבעוד מספר שנים תדברו עליו כמי שפיתח כאן בסיס לקידום שחקני נוער שיצמיח עשרות כישרונות לכדורגל הישראלי. זה אולי נשמע כמו עוד פנטזיה של יו"ר חדש, אבל אם צוללים פנימה – לחסון יש תכנית ממשית לקידום מחלקות הנוער. אם זה יקרה או לא, זה כבר יהיה רשום על השם שלו. יום העצמאות הוא כנראה זמן מספיק טוב כדי לדבר על איך מחלקת הנוער תוצרת כחול לבן תיראה ובעיקר על הגאווה הלאומית שלנו, הנבחרת הבוגרת של ישראל, שמסע הצלילה שלה, למרות שאפשר להתווכח על רמת הכדורגל שהציגה, המשיך בשורה התחתונה גם תחת המאמן אנדי הרצוג.

"אני לא חדש בכדורגל, ידעתי לאן אני נכנס", מסביר חסון כבר בתחילת הראיון. "המטרות הגדולות שלי הן להשקיע בפיתוח אקדמיות וכל מה שקשור בנוער כי רק משם יצמח עתיד הכדורגל הישראלי".

אתה חצי שנה בתפקיד. מה גילית כשהגעת להתאחדות? השאירו אדמה חרוכה, מחלקות שצריך לשקם?
"מצאתי התאחדות איתנה מבחינה פיננסית, שעשתה צעדים ראשונים בפיתוח תשתיות חדשות של נבחרת ישראל, בעיקר השקעה באגף הנבחרות. אבל צריך להמשיך ולהשקיע ולפתח את כל מה שקשור למחלקות ילדים ונוער, על מנת שיצמחו כאן שחקנים טובים".

רבים וטובים ניסו לעשות את זה לפניך.
"אבל במשך שנים לא באמת הושקעו סכומים גדולים ולא הייתה תשומת לב והתמקדות במחלקות ילדים ונוער. במשך 50 שנה לא העפלנו לשום טורניר גדול. למרות שהתחלפו פה הרבה מאוד מאמנים, זרים ומקומיים, וכאלה שתמיד היו בשיא הקריירה שלהם. משהו לא הצליח. אחת הסיבות לכך, להערכתי, היא שאנחנו צריכים להשקיע יותר בנוער, להוציא שחקנים יותר מוכשרים. בזכות זה יש סיכוי שנעפיל לטורניר גדול".


מאמין שהשקעה בנוער תוביל לטורניר גדול. אורן חסון (עדי אבישי)

דיברת על איתנות פיננסית, אבל תקציב הוא לא משהו שההתאחדות יכולה להיות גאה בו. עובדה: עובדים הוצאו לחל"ת, הרצוג מוותר על שכר של חודשיים, רוטנשטיינר מתבקש לקצץ.
"בגלל הקורונה אנחנו נכנסים למצב מאוד בעייתי, מצב חירום. לשמחתי, ההתאחדות לכדורגל יציבה מבחינה כלכלית וננקוט בכל האמצעים כדי לא להגיע לגרעון. ההתאחדות הייתה במצב של כמעט חדלות פרעון. אבל אסור להתבלבל – משבר הקורונה יפגע בהתאחדות בעשרות מיליוני שקלים. אם לא נתאים את עצמו, נביא אותה למצב של גרעון. זה לא יקרה בתקופתי".

על איזה סכומים מדובר?
"קשה לדעת כמה, יש כל כך הרבה נעלמים. אם יהיו משחקים עם או בלי קהל, מה יהיה מצב מכירת הכרטיסים, ספונסרים, אם יהיו תחרות וטורנירים בינ"ל, מכירה של זכויות שידור. לא ברור מה יקרה השנה. יש יותר לא ברור מאשר ברור. ממש בימים האלה אנחנו יושבים ומתאימים את ההוצאות שלנו לפעילות שאנחנו צריכים שתהיה. כמו שאמרתי, בגלל שההתאחדות יציבה כלכלית, ננקוט בכל הצעדים הנדרשים בהתאם ליכולת הכלכלית שלנו. ההתאחדות לא בפלוס ולא במינוס. אם היא בפלוס של שלושה או חמישה מיליון, זה בטל בשישים. בתנודה הכי קלה של הרוח הכל משתנה".

הכדורגל הישראלי יחטוף מכה קשה?
"בטח במצב כמו שאנחנו נמצאים בו כרגע. הכדורגל הישראלי הולך להיפגע במאות מיליוני שקלים, לא יודע אם זה 150 או 200 מיליון שקל, אבל הוא יפגע. כשם שהמדינה מתכוונת לסייע כרגע, בין אם זה לעצמאים או לסקטורים נוספים, היא צריכה לסייע לנו. אם רוצים מיתוג לנבחרת הלאומית וכדורגל בפריפריות, המדינה תצטרך לסייע, אחרת נראה אלפי ילדים בעונה הבאה ללא מסגרות. יש לא מעט מועדונים, שאם לא יקבלו סיוע מהמדינה, לא יוכלו לפתוח את העונה. אם אנחנו לא נקים כאן כל צעקה, זה עשוי לקרות".

השבוע פרסמנו שהספונסרים הראשיים שלכם מתלבטים, חלקם לא ימשיכו. כבר פנו לגבי הקפאת תשלומים?
"בוודאי. ספונסרים הודיעו לנו חלקם שהם מסיימים את ההסכם ולא יחדשו. חלקם יצטרכו לבחון אם להאריך את ההסכם. אין ספק שתהיה פגיעה בכדורגל. פגיעה מאוד קשה. אין ספק שהרבה ספונסרים לא יישארו, לא רק בהתאחדות לכדורגל".


"הכדורגל הישראלי הולך להיפגע במאות מיליוני שקלים" (עדי אבישי)

מה קורה בין המנהלת להתאחדות? יש מלחמה על מי יחזיר את הליגה, על מי עומד בראש סאגת הקורונה. הם מדברים עם גרוטו ומקבלים החלטות בשמכם?
"המנהלת צריכה להתנהל מול משרד הבריאות, אם חוזרים ובאיזו מתכונת, המנהלת צריכה לדבר עם הקבוצות. אבל בסוף, המנהלת והקבוצות יפנו להתאחדות ויגידו איך רוצים לסיים את העונה. ההחלטה היא של ההתאחדות, כי יש לכך השלכות בינלאומית, וגם לנושא גביע המדינה. בסוף, ההחלטה תבוא לשולחן הנהלת ההתאחדות".

המנהלת תקיים ישיבה בחמישי במאי. שם יתקבלו החלטות?
"המנהלת מקיימת את הישיבה בחמישי לחודש, אבל אף אחד לא אמר שתתקבל שם החלטה. המנהלת יכולה לומר 'אוקיי ממליצים לסיים את הליגה', ועדיין זה לא יגרום לכך שההתאחדות תודיע על סיום העונה. יש לכך השלכות. נעשה הכל כדי לעשות לסיים את העונה הדשא".

איך אתם מוציאים פיצוי לקבוצות?
"ברור שההתאחדות לכדורגל הוא לא גוף שיכול לחלק כסף למועדוני הכדורגל בישראל. מצד שני, הכדורגל הוא אחד מיצרני המזומנים הגדולים של הטוטו ושל משרד האוצר. נצטרך לבוא בדין ודברים עם הממשלה שתקום, ולדאוג לפיצוי הכדורגל הישראלי. אם לא תהיה פה עזרה משמעותית של משרד האוצר ומדינת ישראל, יש קבוצות רבות שיכולות לקרוס. אני מדבר על מאות מועדונים ואלפי ילדים שמחר בבוקר יכולים למצוא את עצמם בלי מסגרת".

הליגה צריכה לקטון?
"נכון להיום לא רואים שום סיכוי של הליגה תקטן, אבל בפרספקטיבה של שנתיים או שלוש מהיום הליגה צריכה להיות תחרותיות ומצומצמת יותר. צריך ליצור ליגה ארצית, מתחת ללאומית. צריכה להיות ליגת העל של 12 קבוצות, לאומית עם 12 קבוצות, ארצית של 12. בשלב הזה התכנית הופכת להיות כמעט בגדר לא מעשית בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך זה מה שצריך לעשות".


"ליגת העל צריכה להיות תחרותיות ומצומצמת יותר" (מאור אלקסלסי)

אומרים שאבי לוזון היה יו"ר מצליח כי קידם באמת את הכדורגל, בין היתר בזכות הקשרים באירופה והקמת בית הנבחרות. עיני הצליח למחוק את הגרעון. מה יזכרו ממך?
"אם אני אצליח בקדנציה שלי להקים אקדמיה לכדורגל, שאנחנו רוצים להקים בשנה הקרובה, וארבעה או חמישה מרכזי מצוינות בשנים הקרובות בהם נטפל בדור העתיד שלנו – אז הצלחתי. אני רוצה לדאוג לרמת אימון גבוהה יותר ומקצוענות גבוהה יותר, כך שתוך שמונה עד עשר שנים נראה הצלחות. היעד שלי הוא להגדיל את כמות השחקנים הפעילים במדינת ישראל שעומדת על 40 אלף שחקנים. חייבים להשביח את רמת האימון. אני חשוב שכל הקריטריונים למאמן, ההצלחות והשכר שלהם, לא מאפשר באמת רמת אימון יחסית טובה על מנת להכשיר את הילדים להיות ברמה גבוהה. צריך יותר ילדים ורמת אימון מקצועית יותר. אין לי ספק שבטווח של חמש עד עשר שנים נראה שינוי. זה הדבר הכי חשוב לכדורגל".

בימים האחרונים חסון התבשר על ידי משרד הבריאות שהקבוצות יכולות לעבור ממתכונת של אימונים בזוגות למתכונת קבוצות של עשרה. חסון נשמע אופטימי לגבי הסיכוי שליגת העל תחזור. "כרגע אי אפשר להיות לא אופטימיים אבל רואים סימנים ראשונים לסוג של חזרה לשגרה במשק. אנחנו מבינים שמשרד הבריאות מנסה ללכת שלב אחרי שלב, רוצה להאמין שככל שיעבור הזמן נחזור לרמת אימון מלאה, ששחקנים יוכלו להתלבש בחדר ההלבשה כמו שצריך, שיוכלו לקיים קרבות פיזיים במהלך אימון, כדי שבמהלך החודש הקרוב נחזור למשחקים".

במידה והליגה הייתה מגיעה לסיומה, מה האג'נדה שלך לגבי האפשרויות לקביעת אלופה, עולות ויורדות?
"אני חשוב שצריך לשמוע את עמדת הקבוצות והמנהלת ולקבל החלטות. לדעתי אין סיכוי שזה יקרה כי הליגה תתקיים".

ההתאחדות הוציאה אנשים לחל"ת. חוסכים?
"לא, אני חושב שנדרשים בתקופה הזו לנקוט בצעדים אחראיים, כאשר אנחנו בסיטואציה שבה אין פעילות של כדורגל ולכן הוצאנו עובדים לחופשה בתשלום. בקרוב נחזור לפעילות וכמובן נחזיר את העובדים חזרה. זה יקרה במהלך מאי. נתחיל להחזיר שופטים, ואת עובדי אגף התחרויות. יש הרבה מאוד תשתיות שצריך להפעיל".


"ליגת העל תסתיים על כר הדשא" (אריאל שלום)

הקמפיין האחרון של אנדי הרצוג לא היה משאת נפשם של בכירי ההתאחדות, שמבינים שהתקווה הבאה שלהם קרסה. למרות זאת, חסון מקיים שיחות עם וילי רוטנשטיינר על קיצוץ בשכרו וזה רוצה שאנדי הרצוג יישאר, אך גורמים בהנהלת ההתאחדות מנסים ליצור גוש חוסם על מנת שהמינוי לא ייצא לפועל. "אפשר לחלק את הקמפיין שלו לשני חלקים: החלק הראשון הוא ליגת האומות והשני מוקדמות היורו. בליגת האומות הם הציגו כדורגל חיובי, נהניתי מאוד לראות את הנבחרת, היא הגיעה לתוצאות לא רעות. הגענו לפלייאוף. את מוקדמות היורו פתחנו בצורה טובה, אבל לצערי, באופן שלא ברור לי, הגיעה נפילה מאוד חזקה וסיימנו במקום החמישי. אפשר להסתכל בשני הכיוונים על התוצאות. יש מידה מסוימת של אופטימיות, אבל בקמפיין השני, לצערי, מאוד התאכזבתי".

הוא הרצוג ראוי להמשיך?
"על זה אנחנו מדברים עם רוטנשטיינר. היות ולא מדובר רק בפלייאוף, זה נושא מורכב. מי שיאמן את הנבחרת בפלייאוף יאמן גם בליגת האומות, משום שהם חוברו במועדים יחד עם משחקי הפלייאוף. זה יהיה אותו המאמן".

למה לוקח כל כך הרבה זמן לסגור עם רוטנשטיינר את הסאגה הזאת? אם הוא לא רוצה, אומרים גורמים בהתאחדות, שלא ימשיך.
"יש ועדה מקצועית, לא לוקח הרבה זמן כי רק לפני שבוע התבשרנו שהמשחקים ייערכו בסמיכות לליגת האומות. אנחנו צריכים לבחון מה האפשרויות מבחינה כלכלית, מהם הכלים שאפשר לבוא איתם לטובת המאמן. נקבל את ההחלטות יחד עם המנהל הטכני ונחליט על זהות המאמן".

רוטנשטיינר מבין את המציאות הכלכלית החדשה?
"בהחלט. הוא הביע נכונות לקיצוץ בשכר לאור משבר הקורונה, אבל נצטרך לשבת בשבועות הקרובים. לא סיכמנו לגבי גובה הקיצוץ, לא נעשה זאת בטלפון אלא רק כשיחזור לארץ. תנאי העסקה שלו יצטרכו להיות מותאמים לרוח התקופה".


הביע נכונות לקצץ בשכרו. וילי רוטנשטיינר (דני מרון)

אתה חושב שמנהל מקצועי זר בתקופה כזאת הוא דבר נחוץ לכדורגל? לא כדאי לשים איש מקצוע ישראלי? יש סיכוי שתיפרדו מרוטנשטיינר?
"מנהל מקצועי הוא תנאי בסיסי חובה הכרחי לפיתוח הכדורגל בשנים הקרובות. יש לנו מנהל מקצועי שאני מקווה שימשיך במשימתו. אני לא רוצה להתייחס לכיוון של פרידה, מקווה שנסתדר. אני ההמלצה היא להמשיך, אבל יחד איתו נקבל החלטה".

העובדה שהקפיא את החוזה, משחקת לטובתו של הרצוג?
"זה מעשה אצילי, מעשה נכון בעיתוי הנוכחי, אבל ההחלטה צריכה להתבסס על השיקולים המקצועיים. בסוף, ההנהלה תחליט".

לאחר שמונה לתפקיד, החלו שמועות לגבי האהדה של חסון להפועל תל אביב. בהתאחדות לא מכחישים זאת, אך חסון לא ידבר על כך. "אני אוהד את ליברפול", אמר. "אחרי 30 שנה גם לנו מגיע קצת נחת".


אפרופו אדומים, מה אתה חושב על העזיבה של אלונה ברקת?
"עשיתי כל שביכולתי כדי שתחזור בה מהחלטתה. לצערי הרב היא נחושה. זה אבדן בלתי רגיל לספורט, לכדורגל ולהפועל באר שבע בפרט. לשמחתי היא נעתרה לבקשתי להישאר כחברת הנהלה בהתאחדות. חבל שהגיעו לאן שהגיעו".


נחושה לעזוב. אלונה ברקת (דני מרון)

אתה מבין שהיא לא באמת עזבה רק בגלל השחקנים. היו עוד סיבות.
"התסכול שהיא הרגישה כתוצאה מהקורונה וחוסר שיתוף הפעולה מהשחקנים והמערכת גרם לכך. כנראה שזה אכזב אותה. היא הרגישה שאיבדה את חדר ההלבשה. היא החליטה שזה הזמן שלה לסיים פרק בן 13 שנה. לא ניסיתי לדבר עם השחקנים, היינו בקשר אבל הבנתי שההחלטה התקבלה ולא ניתן לשנות אותה".

נכנסת לתפקיד מעט אחרי שמשה חוגג הגיע לבית"ר. לאן הוא יוביל אותה? מה אתה חושב על הדרך שבה הוא מתנהל עם הכסף שלו?
"אני חושב שבכל מה שקשור לקשר עם הקהל, למלחמה שלו בתופעות פסולות, היו הישגים. הוא הפגין נחישות, קו מאוד ברור, אני שמח שהקהל של בית"ר רואה בזה דבר מאוד חיובי ואני חושב שהאהדה סביב הקבוצה הולכת ומתחזקת. הוא פועל בדרך נכונה, לקח אנשי מקצוע נכונים – אלי אוחנה, יוסי בניון, רוני לוי. לקבוצה לוקח זמן קצת להתחבר. אני משוכנע שאם הליגה לא הייתה נעצרת, היינו רואים את בית"ר חזק עוד יותר על האליפות בעונה הבאה. יש איזה מומנט מסוים שנעצר. אולי זה עוד יקרה. העיקר שנחזור לשחק כדורגל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי