הבדל תהומי: על הפער העצום בין ריאל מדריד לברצלונה

ליאו מסי, סרחיו ראמוס | Diego Souto/Quality Sport Images/Getty Images

בצד הלבן – שקט תעשייתי נדיר. בצד הקטלוני – מהפכות מרחיקות לכת וחוסר ודאות טוטאלי. וגם: אתלטיקו מחכה לרכש, סביליה מלאת פוטנציאל, ולנסיה בצרות ושון וייסמן. יוכין נערך לחזרת הליגה הספרדית

(גודל טקסט)

מתי עוד היה הבדל כה תהומי בין הפגרה של ריאל מדריד לפגרה של ברצלונה? הליגה הספרדית יוצאת לדרך בסוף השבוע, ושתי הגדולות של ספרד מגיעות לקו הזינוק במצב שונה ב-180 מעלות. בצד הלבן – יציבות מוחלטת ושקט תעשייתי נדיר. בצד הקטלוני – כאוס מוחלט, אינספור כותרות, מהפכות מרחיקות לכת וחוסר ודאות טוטאלי.

ריאל זכתה באליפות בזכות 10 ניצחונות רצופים אחרי פגרת הקורונה, ומאז הכל מתנהל ברוגע. אפילו הנשיא פלורנטינו פרס, שאוהב מאוד להיות באור הזרקורים, מאופק מאוד. אין רכש חדש בשלב זה. החיזוק המשמעותי היחיד הגיע בדמותו של מרטין אודגור, הקשר הנורבגי הנפלא שחזר מהשאלה בריאל סוסיאדד מוקדם מהצפוי. הצלחתו המסחררת בסן סביסטיאן שיכנעה את זידאן וצוותו כי כדאי לשלב אותו במערך כבר עכשיו, בלי להמתין עונה נוספת – והפליימייקר מצטרף לסגל פנטסטי במרכז המגרש, אשר כבר כולל את לוקה מודריץ', טוני קרוס, קאסמירו ופדריקו ואלוורדה.

דווקא דילול הסגל עומד על הפרק. חאמס רודריגס נמכר לאברטון, ההשאלה של דני סבאיוס לארסנל הוארכה, ברהים דיאס נשלח למילאן, כעת מחפשים גם דרך להעזיב את גארת בייל – אם כי משימה זו צפויה להיות קשה במיוחד. אולי אפשר לשקול גם חיזוק בחוד ובמרכז ההגנה, אך זה לא באמת בוער. ריאל ממצבת את עצמה כפייבוריטית ברורה לשמור על הכתר, ונהנית על הגג מהמצב ההזוי אליו נקלעה יריבתה הגדולה.

מרטין אודגור
מרטין אודגור | Juan Manuel Serrano Arce/Getty Images

על הסאגה של בארסה בחודשים הקרובים אפשר לכתוב ספרים, והתסריט הזה עדיין רחוק מאוד מסיומו. למעשה, העסק רק מתחיל כי כולם מצפים כעת לזעזוע ענק בהנהלה ולהדחתו של הנשיא השנוא ג'וספ מריה ברתומאו. זו המטרה שסימן ליאו מסי כאשר הודיע על כוונתו לעזוב, ועכשיו הוא מתקרב להשיגה על מנת לא לנטוש את קאמפ נואו גם בתום חוזהו בקיץ הבא. כל עוד המהלך לא הושלם, עתידו של גדול שחקני ברצלונה בכל הזמנים נמצא בערפל, ויחד איתו גם עתידו של המועדון כולו.

האם המאמן החדש רונאלד קומאן מסוגל לעבוד עם הפרעוש אחרי שהשיחות הראשונות ביניהם התנהלו בטונים צורמים? האם לואיס סוארס יישאר בקבוצה אחרי שההולנדי כבר הודיע לו בשיחת טלפון קצרה כי אינו בתוכניות? מה יהיה גורלם של הוותיקים האחרים? האם סרחיו בוסקטס, ג'רארד פיקה וג'ורדי אלבה ישמרו על מעמדם? האם שחקנים שהוגדרו כלא רלוונטיים, דוגמת סמואל אומטיטי, אכן יימכרו? מה יעשו הקטלונים עם פיליפה קוטיניו שחזר מהשאלה מוצלחת בבאיירן מינכן? כיצד ישלבו את מיראלם פיאניץ' בן ה-30, שהגיע מיובנטוס תמורת הכישרון הברזילאי הצעיר ארתור, בעסקה אשר ברור לכולם כי מטרתה העיקרית היא כלכלית ולא מקצועית? כיצד ישפיע המשבר הפיננסי והחוב הגדול על תוכניות הרכש? האם תזכה ההגנה לחיזוק המתבקש? האם יהיה סוף סוף מגן ימני ראוי? האם ממפיס דפאי באמת חיוני כאשר אנסו פאטי בשל לפריצה, ועוסמאן דמבלה אולי יהיה בריא?

זו רשימה חלקית מאוד של השאלות הבוערות. התבוסה ההיסטורית 8:2 לבאיירן ברבע גמר ליגת האלופות היתה אמורה להיות הפצע המדמם הגדול ביותר של המועדון. בפועל, היא רק מצטרפת לשורה ארוכה של צרות ובעיות, ולאוהדים נדמה כי התרחשה כבר מזמן ולא לפני שבועות ספורים. יותר מדי דברים קרו מאז. אז בארסה תתחיל את העונה הזו בשפל – מפולגת, מסוכסכת ומפורקת מבפנים. ואולם, מסי עדיין שם, נחוש להמשיך ולהראות לכולם, ובעיקר לברתומאו, את ערכו. לכן לא כדאי להמר עליו. ברצלונה עם מסי מסוכנת מאוד גם כאנדרדוג.

ליאו מסי | Rafael Marchante/Pool via Getty Images

האם קבוצות נוספות מסוגלות להשתלב במאבק האליפות? אתלטיקו מדריד קיוותה לעשות זאת אשתקד, וחלמה על חוליית התקפה נוצצת בראשות ילד הפלא ז'ואאו פליקס, אך שקעה בבינוניות וסיימה עם 51 שערי זכות בלבד ב-38 משחקים. אם הפורטוגלי ישתדרג בתום שנת ההתאקלמות, הקבוצה של דייגו סימאונה עשויה להציג כדורגל טוב יותר, אך הסגל שלה עדיין לא הושלם, וצפויים שינויים רבים עד סגירת חלון ההעברות ב-5 באוקטובר. עדיין מוקדם לנבא לאיזה כיוון תלך החבורה של צ'ולו הפעם.

סביליה, הזוכה הגאה בליגה האירופית, כבר צירפה שני שחקנים חשובים לפאזל. היא החזירה מברצלונה את איבן ראקיטיץ' בן ה-32, אשר חוזר "הביתה" אחרי שש שנים בקאמפ נואו, ויהיה אהוב הרבה יותר באנדלוסיה. חיזוק משמעותי יותר עשוי להיות אוסקר רודריגס, הכוכב העולה בן ה-22 שהלהיב מאוד כמושאל מריאל מדריד ללגאנס, אך עדיין לא נמצא לו מקום בפרויקט בסנטיאגו ברנבאו. המנהל הספורטיבי המהולל של סביליה, מונצ'י, קיבל אותו תמורת 13.5 מיליון יורו בלבד, ובטווח הארוך זו עשויה להיות הברקה אדירה. מנגד, אבר באנגה הארגנטיני – המוח והמנוע במרכז המגרש – נטש לטובת משכורת נאה באל-שבאב הסעודית. ההתאקלמות של המאמן ג'ולן לופטגי הוכתרה כהצלחה בעיקר בזכות התואר האירופי היוקרתי, וכעת יש לו גיבוי להמשיך בבניית היסודות. הפוטנציאל בהחלט קיים.

לעומת זאת, ולנסיה עוברת תהליך של פירוק לנגד עיניהם של אוהדים מתוסכלים. הקפטן והסמל הועזב כמעט ללא תמורה ליריבה האיזורית ויאריאל, ויחד איתו נכמר הקשר הצרפתי פרנסיס קוקלן. היהלום הצעיר פראן טורס הצטרף למנצ'סטר סיטי תמורת 27 מיליון יורו, החלוץ המוביל רודריגו נשלח ללידס תמורת 35 מיליון, והבעלים פיטר לים מרוצה מהשורה התחתונה בבנק, אך המועדון עלול להסתבך מאוד אם לא יגיעו מחליפים ראויים.

שחקני ולנסיה
שחקני ולנסיה | VINCENZO PINTO/AFP via Getty Images

ויאריאל דווקא עשויה להיות כוח משמעותי, בין היתר בזכות פארחו שאמור להיכנס לנעליו של סנטי קאסורלה האהוב אשר עבר לקטאר. הצוללת הצהובה צירפה בהשאלה גם את טאקפוסה קובו היפני מריאל מדריד, אבל השאלה הגדולה נעוצה סביב המאמן החדש אונאי אמרי, שנחוש להחזיר את המוניטין אחרי הקדנציה הבעייתית בארסנל.

וגם ריאל סוסיאדד תמשיך לרתק אותנו. אמנם אודגור כבר לא שם, אך חברו הסקנדינבי – החלוץ השבדי אלכסנדר איסק – בהחלט עשוי לספק עונת פריצה אחרי שנה ראשונה מצוינת בחבל הבאסקים. הוא יקבל מסירות נפלאות מדויד סילבה, אליל מנצ'סטר סיטי שהיה אמור לחתום בלאציו, אך הגיע בסופו של דבר דווקא לאיצטדיון אנואטה. החלוץ המחונן מיקל אויארסאבאל נשאר בינתיים, ולמאמן אימנול איגלואסיל יש תלכיד מרתק של ותיקים וצעירים, אשר מסוגל לפחות לשחזר את העונה שעברה ולסיים במקום השישי, ואולי אף לשאוף לתוצאה טובה יותר.

ועכשיו יש לנו גם נציג ישראלי בספרד. שון וייסמן, רכש השיא של ויאדוליד בכל הזמנים, מצטרף לקבוצה שכבשה 32 שערים בלבד בעונה שעברה, אך השאירה את המאמן סרחיו בתפקידו. רונאלדו הברזילאי מתגלה כנשיא עם סבלנות וחזון, והוא בונה קבוצה מעניינת עם מספר זרים מצומצם מאוד, בה שמור לסקורר הישראלי עם החלוצה מספר 9 תפקיד חשוב במיוחד.

רונאלדו, שון וייסמן | ספורט1

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי