מדד העוצמה: דירוג עשר הקבוצות שנמצאות בכושר הטוב ביבשת

שחקני אסטון וילה חוגגים | Peter Powell/PA Images via Getty Images

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים והדירוג יתבצע על פי תוצאות המשחקים האחרונים. קבוצה חדשה במקום הראשון, בארסה וריאל בחוץ לפני הקלאסיקו ומה עם באיירן?

(גודל טקסט)

עוד שבוע עבר לו בכדורגל האירופי וזה הזמן לעדכן את מדד העוצמה, המדרג את 10 הקבוצות שנמצאות בכושר הטוב ביבשת. כזכור, הדירוג יתבצע על פי תוצאות חמשת המשחקים האחרונים של כלל המועדונים מ-5 הליגות הבכירות (אצל אלו ששיחקו פחות מכך, יחושב הממוצע מתחילת העונה) בליגה המקומית ובאירופה.

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים: החשוב מבניהם הוא אחוזי ההצלחה באותו פרק זמן. עם זאת, גם לאיכות היריבות יש חשיבות מכרעת והיא תיקבע על פי מדד ELO (שיטה אלטרנטיבית שבניגוד לדירוג אופ"א, מעניקה ניקוד גם על פי התוצאות בליגה) – המשמעות היא שככל שהדירוג יותר נמוך, כך היריבה נחשבת לאיכותית יותר.

בנוסף גם כמות השערים והספיגות יחושבו במדד העוצמה, יחד עם עוד שני משתנים – מספר שערים צפויים למשחק (xG) וכמות ספיגות צפויות למשחק (xGA), על מנת לבדוק אם התוצאות נבעו ממזל, או מסדר פעולות נכון ומתוכנן. בואו נצא לדרך.

10: ריאל סוסיאדד

אחוזי הצלחה – 80
שערים – 2
xG (שערים צפויים) – 1.78
ספיגות – 0.2
xGA (ספיגות צפויות) – 0.53
איכות היריבות – 82

מוליכת הליגה הספרדית היא גם הנציגה היחידה מ'לה-ליגה' בעשירייה הפותחת, ועדיין קשה לומר שסיפקה עד כה כדורגל מרשים, פשוט יתר הקבוצות, ובמיוחד ריאל מדריד וברצלונה, עדיין לא נכנסו לעניינים. הבאסקים, כמו לא מעט קבוצות בספרד בשנים האחרונות, שינו גישה והם מנסים לצבור נקודות קודם כל דרך ההגנה. בארבעת המחזורים הראשונים ניצחה סוסיאדד רק פעם אחת, אבל ספגה שני שערים בכל המסגרות והסטטיסטיקה התיישרה לטובתה. בהמשך השיגה שתי תוצאות של 0:3 על חטאפה ובטיס ועוד 0:1 דרמטי על רייקה הקרואטית בדקה ה-90 בליגה האירופית.

שחקני ריאל סוסיאדד חוגגים | Nel Pavletic/Pixsell/MB Media/Getty Images

9: פריז סן ז'רמן

אחוזי הצלחה – 80
שערים – 3.2
xG (שערים צפויים) – 3.17
ספיגות – 0.6
xGA (ספיגות צפויות) – 0.73
איכות היריבות – 93

דווקא אחרי ההפסד למנצ'סטר יונייטד, פ.ס.ז' כללת לראשונה במדד העוצמה. אלופת צרפת בשלוש השנים האחרונות התחילה את הליגה עם שני הפסדים רצופים לעולה החדשה לאנס וליריבה השנואה מארסיי במשחק בו נשלפו חמישה אדומים. מאז (לפחות בליגה) סגנית אלופת אירופה חזרה לעצמה עם רצף של חמישה ניצחונות שבמהלכם כבשה 16 שערים וספגה לחובתה גול אחד. לצערה במבחן האמיתי בליגת האלופות, רשמה הפסד ראשון בשלב הבתים בפארק דה פראנס מאז שנת 2004 וכרגיל בעיר האורות, כשיש בעיות באירופה, מעמדו של המאמן על המוקד ושום ניצחון על דיז'ון או נאנט ישכיח את התצוגה מול מנצ'סטר יונייטד.

שחקני פריז סן ז'רמן חוגגים | FRANCK FIFE/AFP via Getty Images

8: אטאלנטה

אחוזי הצלחה – 80
שערים – 3.6
xG (שערים צפויים) – 2.25
ספיגות – 1.8
xGA (ספיגות צפויות) – 1.04
איכות היריבות – 77

רק לפני שבוע התברגה הקבוצה החמה מברגמו במקום השני בדירוג, אבל ההפסד 4:1 לנאפולי הוריד אותה שישה מקומות. הכדורגל שג'אן פיירו גספריני מביא מאז הגיע לאטאלנטה מועד לפורענות ולפעמים אנו נוטים לשכוח שסגנון משחק רווי בסיכונים עלול לגרום להתפרקות בשלב מוקדם – וכך קרה בשבת האחרונה מול התכולים של ג'נארו גאטוסו. הקבוצה מצפון איטליה התגברה במהרה על התבוסה, ותוך ארבעה ימים הוכיחה כי בסך הכל היה מדובר במכה קלה בכנף כאשר דרסה את בדנמרק 0:4 את מיידטלנד בליגת האלופות.

שחקני אטאלנטה חוגגים | MIGUEL MEDINA / Contributor

7: באיירן מינכן

אחוזי הצלחה – 80
שערים – 4.2
xG (שערים צפויים) – 3.2
ספיגות – 1.6
xGA (ספיגות צפויות) – 1.1
איכות היריבות – 63

עדיין משחקת כמו אלופת אירופה, כובשת לא פחות מהעונה שעברה, אך גם סופגת לא מעט. כולם זוכרים את מחזור הפתיחה באליאנץ ארנה בו הביסה באיירן מינכן 0:8 את שאלקה, אך בהמשך הטרבליסטית נוצחה בפעם הראשונה בשנת 2020 ומנואל נוייר הוציא שבעה כדורים מהרשת מול הופנהיים והרטה ברלין. במהלך פגרת הנבחרות האנזי פליק איפס את שחקניו ומאז באיירן מינכן הביסה 0:3 את דרן בגביע, המשיכה עם 1:4 על ארמיניה בילפלד בבונדסליגה ובליגת האלופות דרסה ללא מאמץ 0:4 את אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה. למרות שהיא עדיין לא מובילה את הליגה, באיירן שוב משחקת כמו הקבוצה הטובה בעולם.

באיירן מינכן | Alexander Hassenstein/Getty Images

6: ססואולו

אחוזי הצלחה – 83.33
שערים – 3.25
xG (שערים צפויים) – 2.44
ספיגות – 1.5
xGA (ספיגות צפויות) – 1.32
איכות היריבות – 157

כמו מאוריציו סארי, אוסביו די פרנצ'סקו וסימונה אינזאגי בעבר, כיום המאמן העולה של הכדורגל האיטלקי הוא רוברטו דה זרבי. ססואולו אמנם לא מגיעה להישגים גדולים יותר מאז מונה בקיץ 2018, אבל הקבוצה של דה זרבי נחשבת למהנה בליגה ובמשחקיה נכבשים בשתי העונות האחרונות מעל שלושה שערים במשחק. כעת הירוקים-שחורים ניצבים במקום השני בסרייה א' וייתכן מאוד שהם ישובו עם הזמן למרכז הטבלה, אבל נראה שהמנג'ר בן ה-41, שאימן רק לפני מספר שנים בליגה השלישית, יקבל בקרוב הזדמנות בקבוצה גדולה.

רוברטו דה זרבי | Matteo Ciambelli/DeFodi Images via Getty Images

5: ליל

אחוזי הצלחה – 86.66
שערים – 2.8
xG (שערים צפויים) – 2.35
ספיגות – 0.4
xGA (ספיגות צפויות) – 0.74
איכות היריבות – 128

ליל מתגלה בשנים האחרונות כאחת ממייצאות השחקנים הבכירות באירופה. ויקטור אוסימן, גבריאל הברזילאי, ניקולא פפה, רפאל ליאו, אנואר אל גאזי ואחרים הכניסו לקופת המועדון כ-312 מיליון יורו בשלוש העונות האחרונות וגם מבחינה מקצועית הקבוצה הצרפתית לא נפגעה. ליל אחראית על פתיחת העונה הכי טובה שלה ב-40 השנים האחרונות וצברה עד כה שבע נקודות יותר בתקופה המקבילה בעונת האליפות האחרונה לפני עשור. את תפקיד הכוכב התורן תפס ג'ונתן במבה, שהספיק לכבוש שלושה שערי ליגה ולהוסיף ארבעה בישולים. גם בוראק יילמאז הטורקי בן ה-35 מפתיע עם שלושה כיבושים משלו. ג'ונתן דייויד הקנדי שסומן להגיע לארסנל בקיץ, בינתיים לא מצא את הרשת, אך גם זה צפוי לקרות בקרוב וייתכן מאוד שליל גם הפעם תרוויח פעמיים – מקצועית וכלכלית.

שחקני ליל חוגגים | Baptiste Fernandez/Icon Sport via Getty Images

4: לייפציג

אחוזי הצלחה – 86.66
שערים – 2.4
xG (שערים צפויים) – 2.21
ספיגות – 0.4
xGA (ספיגות צפויות) – 1.16
איכות היריבות – 87

השבוע האחרון היה בסימן אנחליניו. המגן הספרדי, שעדיין שייך למנצ'סטר סיטי, נהנה מחופש התקפי מלא בכנף בזכות שיטת שלושת הבלמים של יוליאן נגלסמן וכבש כבר ארבעה שערים העונה – שלושה מהם היו בשני המשחקים האחרונים מול אאוגסבורג ובשאקשהיר. לייפציג עצמה עדיין שומרת על המקום הראשון בבונדסליגה עם 10 נקודות בארבעה מחזורים, בשבת היא תארח בדרבי של מזרח גרמניה את הרטה ברלין המדשדשת וגם אותה המוליכה אמורה לנצח ללא מאמץ.

אנחליניו | Jan Woitas/picture alliance via Getty Images

3: אברטון

אחוזי הצלחה – 86.66
שערים – 2.8
xG (שערים צפויים) – 2.28
ספיגות – 1.4
xGA (ספיגות צפויות) – 1.04
איכות היריבות – 49

אחרי חמישה מחזורים, אברטון איבדה לראשונה נקודות בדרבי של ליברפול, שייזכר בעיקר בעקבות הפציעה הקשה של וירג'יל ואן דייק. ועדיין, הקבוצה של קרלו אנצ'לוטי רושמת את פתיחת העונה הטובה בתולדותיה בפרמיירליג, נותרה במקום הראשון, והראתה הרבה אופי כשחזרה פעמיים מפיגור. מעבר לכך, אברטון תתחיל ליהנות מעייפות של הקבוצות בליגה שמשתתפות במפעלים האירופיים ויהיו חייבות לבצע רוטציה רחבה יותר. לכן זה יהיה הזמן הכי קריטי עבורה להשיג כמה שיותר נקודות ולהגדיל את הפער מהטופ 4. כל עוד תמשיך בקצב הנוכחי אין סיבה שזה לא יקרה.

וירג'יל ואן דייק נפצע | Laurence Griffiths/PA Images via Getty Images

2: מילאן

אחוזי הצלחה – 100
שערים – 2.4
xG (שערים צפויים) – 2.53
ספיגות – 0.4
xGA (ספיגות צפויות) – 0.94
איכות היריבות – 122

כמעט שנה לאחר החזרה לרוסונרי, זלאטן איברהימוביץ' הוכיח בפעם המי יודע כמה שהוא יכול להיות ההבדל בין קבוצת תחתית לקבוצת צמרת. מילאן היא הקבוצה הטובה ביותר מאז החזרה מפגרת הקורונה בחודש יוני בזכות רצף מדהים של 13 ניצחונות רצופים ו-25 ללא הפסד. עד כה היה ניתן לטעון שמילאן פגשה קבוצות חלשות יחסית, אבל מול אינטר, אחת הפייבוריטיות לאליפות, השיגה שלוש נקודות מוצדקות עם 1:2 וצמד של החלוץ השבדי, שהפך למבוגר ביותר אי פעם שכובש מעל שער אחד במשחק בסרייה א'. כמעט לכל אורך העונה שעברה דיברו על בנייה מחדש לאור הגעתו הצפויה של ראלף ראנגניק – ההנהלה החליטה לוותר על ההרפתקה בעקבות הריצה המפלצתית בחודשים האחרונים וכעת אין אדם שמתחרט על כך.

זלאטן איברהימוביץ'
זלאטן איברהימוביץ' | Mattia Ozbot/Soccrates/Getty Images

1: אסטון וילה

אחוזי הצלחה – 100
שערים – 3
xG (שערים צפויים) – 1.35
ספיגות – 0.5
xGA (ספיגות צפויות) – 0.92
איכות היריבות – 52

היא לא מוליכה את הפרמיירליג רק בגלל שיש לה משחק אחד פחות, אבל אסטון וילה היא ללא ספק הקבוצה הכי חמה בכדורגל האירופי. על השביעייה מול ליברפול דובר וידובר עוד רבות ונראה שהשחקנים נשארו עם הרגליים על הקרקע. במחזור האחרון מול לסטר החזקה, שמרה שוב על שער נקי והשיגה 0:1 בתוספת הזמן הודות לבעיטה מדויקת של רוס בארקלי מחוץ לרחבה. הערב (שישי, 21:50, שידור ישיר בספורט2) תנסה לשמור על מאזן מושלם בווילה פארק נגד לידס הדורסנית ודבר אחד בטוח – הולך להיות מרתק.

שחקני אסטון וילה חוגגים | Rui Vieira/PA Images via Getty Images

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי