מדד העוצמה: דירוג עשר הקבוצות שנמצאות בכושר הטוב ביבשת

שחקני אברטון חוגגים | Tony McArdle/Everton FC via Getty Images

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים והדירוג יתבצע על פי תוצאות המשחקים האחרונים. ספוילר: באיירן, ליברפול, סיטי, יובנטוס ופ.ס.ז' מחוץ לעשירייה

(גודל טקסט)

בצל התמודדות מול לו"ז צפוף במיוחד, ואחרי עוד פגרת נבחרות, הכדורגל האירופי חוזר ובגדול יחד עם שלבי הבתים של ליגת האלופות והליגה האירופית. לכבוד כך, ספורט1 מביא לכם מדור שבועי המדרג את 10 הקבוצות אשר נמצאות בכושר הטוב ביבשת. הדירוג יתבצע על פי תוצאות חמשת המשחקים האחרונים של כלל המועדונים מ-5 הליגות הבכירות (אצל אלו ששיחקו פחות מכך, יחושב הממוצע מתחילת העונה) בליגה המקומית ובאירופה.

הקבוצות נבחנות על פי שישה קריטריונים שונים: החשוב מבניהם הוא אחוזי ההצלחה באותו פרק זמן. עם זאת, גם לאיכות היריבות יש חשיבות מכרעת והיא תיקבע על פי מדד ELO (שיטה אלטרנטיבית שבניגוד לדירוג אופ"א, מעניקה ניקוד גם על פי התוצאות בליגה) – המשמעות היא שככל שהדירוג יותר נמוך, כך היריבה נחשבת לאיכותית יותר. 

בנוסף גם כמות השערים והספיגות יחושבו במדד העוצמה, יחד עם עוד שני משתנים – מספר שערים צפויים למשחק (xG) וכמות ספיגות צפויות למשחק (xGA), על מנת לבדוק אם התוצאות נבעו ממזל, או מסדר פעולות נכון ומתוכנן. בואו נצא לדרך.

לייפציג – 10

אחוזי הצלחה – 77.77

שערים – 2.66

xG (שערים צפויים) – 2.56

ספיגות – 0.66

xGA (ספיגות צפויות) – 0.73

איכות היריבות – 70 

אחת הקבוצות מהליבות באירופה אשתקד, פתחה גם את העונה הזאת בצורה נפלאה כאשר היא ניצבת בפסגת הבונדסליגה אחרי שלושה מחזורים. מוקדם לנתח את הקבוצה המתחדשת ממזרח גרמניה, אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שמתוך שמונות השערים כבשו שישה שחקנים שונים, ונראה בשלב זה שגם אם אלכסנדר סורלות' לא יצליח להיכנס לנעליו של טימו ורנר, כלל לא בטוח שזה יפגע בתפוקה ההתקפית במכונה של יוליאן נגלסמן.

יוליאן נגלסמן
יוליאן נגלסמן | JAN WOITAS/POOL/AFP via Getty Images

אאוגסבורג – 9

אחוזי הצלחה – 77.77

שערים – 1.66

xG (שערים צפויים) – 0.93

ספיגות – 0.33

xGA (ספיגות צפויות) – 1.29

איכות היריבות – 49 

נכון, המספרים של אאוגסבורג פחות מרשימים מאלו של לייפציג וגם על פי הנתונים המתקדמים ניתן להיווכח שהחבורה של הייקו הרליך הייתה אמורה לכבוש פחות ולספוג יותר. אבל לעומת המוליכה הגרמנית, הקבוצה הצנועה מהבונדסליגה התמודדה מול יריבות איכותיות הרבה יותר – אוניון ברלין, וולפסבורג ומעל כולן דורטמונד, מולה השיגה 0:2 מפתיע במיוחד. בשבת (החל מ-16:20, ספורט3) היא תפגוש את לייפציג לקרב מסקרן על המקום הראשון בליגה.

אאוגסבורג נגד דורטמונד | Alexander Hassenstein/Getty Images

לאנס – 8

אחוזי הצלחה – 86.66

שערים – 1.8

xG (שערים צפויים) – 2.04

ספיגות – 0.8

xGA (ספיגות צפויות) – 0.66 

איכות היריבות – 108

העולה החדשה שחזרה לליגה הצרפתית אחרי חמש שנים, היא ללא ספק ההפתעה הנעימה של פתיחת העונה בכדורגל האירופי. הסוד של הקבוצה הוא ההתנהלות החכמה בשוק העברות, כאשר צירפה את סקו פופאנה (אחד הכוכבים של אודינזה בשנים האחרונות), הבלם בן ה-21 פקונדו מדינה, שזכה השבוע להופעת בכורה בנבחרת ארגנטינה ושני שחקני ההתקפה גאל קאקוטה (ילד הפלא לשעבר שחזר לקבוצת נעוריו) ואיגנטיוס גנאגו שכבשו כבר ארבעה גולים אחד, כולל שער ניצחון של האחרון מול פריז סן ז'רמן. שלוש נקודות במשחק מול ליל בשבת, עשויות להקפיץ אותה מהמקום השלישי לפסגה.

שחקני לאנס חוגגים | Jean Catuffe / Contributor

ראן – 7

אחוזי הצלחה – 86.66

שערים – 2.6

xG (שערים צפויים) – 1.64

ספיגות – 1.2

xGA (ספיגות צפויות) – 0.71

איכות היריבות – 100

עם כל הכבוד ללאנס, הקבוצה החמה ביותר בצרפת היא המוליכה, שתערוך ביום שלישי הופעת בכורה בליגת האלופות מול קרסנודאר. השוער אדוארד מנדי נמכר לצ'לסי, אך היהלום הגדול, אדוארדו קמאבינגה, נשאר לעוד עונה וגם במקום ראפיניה שעזב ללידס, הגיע אחד הכישרונות הגדולים באירופה – ג'רמי דוקו שהספיק לערוך ארבע הופעות בנבחרת בלגיה ולכבוש גול אחד בגיל 18. על אליפות עוד מוקדם לדבר, אך אף אחד לא יופתע אם ראן שוב תרוויח את הכרטיס לליגת האלופות.

אדוארדו קאמבינגה | Romain Biard / Contributor

ריאל מדריד – 6

אחוזי הצלחה – 83.33

שערים – 1.5

xG (שערים צפויים) – 2.29

ספיגות – 0.5

xGA (ספיגות צפויות) – 0.81 

איכות היריבות – 50

למרות שלריאל מדריד אחוזי הצלחה נמוכים במעט משתי הצרפתיות, אי אפשר להתעלם מפערי הרמות בין הליגות ובהבדל הגדול באיכות היריבות. הבלאנקוס לא מציגים כדורגל מרשים מדי, אבל הם עדיין מוליכים את הליגה הספרדית ועל פי הנתונים, האלופה הייתה צריכה לכבוש הרבה יותר (בעיקר בגלל החמצות של קארים בנזמה, סרחיו ראמוס וקאסמירו). כל עוד האיכות ההגנתית תישמר והכדורים יתחילו להיכנס, ריאל מדריד תוכל לשמור על הפסגה בבטחה. 

זינדין זידאן, קארים בנזמה | Diego Souto/Quality Sport Images/Getty Images

ברצלונה – 5

אחוזי הצלחה – 77.77

שערים – 2.66

xG (שערים צפויים) – 1.83

ספיגות – 0.33

xGA (ספיגות צפויות) – 0.69 

איכות היריבות – 28

אחרי הסופרלטיבים לריאל מדריד, הגיע הזמן לשבח את היריבה השנואה, שנמצאת אמנם במקום החמישי, אך עם משחק אחד פחות מהאלופה ושניים מיתר הליגה. המועדון הכי מושמץ באירופה בקיץ, שרק בחודש שעבר כמעט איבד את ליאו מסי, רושם לזכותו תוצאות מרשימות יותר משל ריאל מדריד שבוע לפני הקלאסיקו ויתרה מכך, אין קבוצה בדירוג שפגשה יריבות חזקות יותר. את ויאריאל הביסה 0:4, המשיכה עם 0:3 על סלטה ויגו ונעצרה רק על ידי מחזיקת הליגה האירופית סביליה לאחר 1:1. וכל זאת רק עם שער אחד של מסי. 

איבן ראקיטיץ', ליאו מסי | LLUIS GENE/AFP via Getty Images

מילאן – 4

אחוזי הצלחה – 100 

שערים – 2.33

xG (שערים צפויים) – 2.67

ספיגות – 0

xGA (ספיגות צפויות) – 0.36 

איכות היריבות – 186

מילאן היא אחת מארבע קבוצות שממשיכות לשמור על מאזן מושלם והיחידה שעדיין לא ספגה. אז למה היא רק במקום הרביעי? בעיקר בגלל ששיחקה עד כה מול יריבות חלשות במיוחד בדמותן של העולות החדשות קרוטונה, ספציה ובולוניה, שאמורה גם היא לסיים בחלק התחתון בטבלה. הדרבי מול אינטר בשבת יהיה מבחן גדול עבורה.

שחקני מילאן חוגגים | Nicolò Campo/LightRocket via Getty Images

אסטון וילה – 3

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 3.66

xG (שערים צפויים) – 1.97

ספיגות – 0.66

xGA (ספיגות צפויות) – 1.13

איכות היריבות -127

מאזן שערים של 2:11 אחרי שלושה מחזורים ו-2:7 בלתי נשכח על ליברפול, הפכו את וילה לאחת הקבוצות החמות באירופה. הקבוצה של דין סמית', שניצלה ברגע האחרון מירידת ליגה, ביצעה כמה רכישות חכמות בעמדות מפתח ובעיקר הצליחה להשאיר את הכוכב הגדול ג'ק גריליש. בעקבות כך, נראה שהפעם מועדון הפאר האנגלי יבטיח את מקומו בליגה בשלב הרבה יותר מוקדם. 

אולי ווטקינס, רוס בארקלי וג'ק גריליש
אולי ווטקינס, רוס בארקלי וג'ק גריליש | Peter Powell – Pool/Getty Images

אטאלנטה – 2

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 3.15

xG (שערים צפויים) – 2.66

ספיגות – 1.66

xGA (ספיגות צפויות) – 1.07 

איכות היריבות – 93

הקבוצה הכי פוריה באיטליה בשנתיים האחרונות, פתחה גם את העונה הנוכחית עם קצב כיבושים מפלצתי לא פחות שכלל שתי רביעיות מול לאציו וטורינו וחמישייה נגד קליארי. מעבר לניהול החכם, רשת הסקאוטינג מהטובות בעולם וההישגים הכבירים בליגה ובאירופה, צריך להסתכל על הסגנון של ג'אן פיירו גספריני כאל העתיד של הכדורגל המודרני: עקרונות לחץ ייחודיים, תבניות התקפה מגוונות והשתתפות של הבלמים במשחק ההתקפה גרמו לשינוי תודעתי בכדורגל האירופי – וזה לעיתים מרשים לא פחות מתואר בארון.

ג'אן פיירו גספריני
ג'אן פיירו גספריני | Marco Luzzani/Getty Images

אברטון – 1

אחוזי הצלחה – 100

שערים – 4

xG (שערים צפויים) – 2.51

ספיגות – 1.25

xGA (ספיגות צפויות) – 0.68

איכות היריבות – 67

עם ממוצע של ארבעה שערי ליגה בכל משחק, בשלב זה אין לאברטון מתחרים, לא בפרמיירליג ולא באירופה. ראוי לציין שכל זה קרה אחרי שהטופיז סיימו את העונה עם ניצחון ליגה אחד בשישה מחזורים, אבל מאז קרלו אנצ'ולטי שדרג משמעותית את חוליית הקישור דרך החתמתם של אלאן, עבדולאייה דוקורה וחאמס רודריגס, הפך את דומיניק קלברט-לווין למכונת שערים ולחלוץ הפותח של נבחרת אנגליה והצליח אף להיפטר ממורגן שניידרלין, תיאו וולקוט ומויזה קן שפשוט לא סיפקו את הסחורה. בשבת (14:15, שידור ישיר בספורט1) אברטון תארח בגודיסון פארק בדרבי הלוהט של מרסיסייד את האלופה ליברפול, כאשר הפעם בניגוד לשנים קודמות, יהיה קשה להמר נגד המארחת.

צפו בכתבה של שרון דוידוביץ' על חאמס רודריגס ואברטון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי