נכס עצום: אסור לבאיירן מינכן לאבד את לאון גורצקה

הבווארים מוכרחים ללמוד ממקרה אלאבה ולשמור על גורצקה, שמוגדר כ"שחקן של פעם ב-50 שנה". לפני הקלאסיקר מול דורטמונד (החל מ-19:20, ספורט4), סיפורו של הקשר שלא מפסיק להשתפר

קבוצות: באיירן מינכן
(גודל טקסט)

אולי נדמה היה כי באיירן מינכן נכנסה לסוג של מיני-משבר אחרי הזכיה בגביע העולם לקבוצות. תיקו 3:3 ביתי מול בילפלד הצנועה לווה בפיגור 2:0 במחצית חלשה מאוד באצטדיונה של פרנקפורט, בדרך להפסד 2:1. ואולם, אז חזר לאון גורצקה לעניינים. הקשר שהחלים מקורונה ומפציעה קלה שולב במחצית נגד אייטרכט והביא למפנה המיוחל, גם אם לא הצליח להציל נקודה. בשמינית גמר ליגת האלופות, באולימפיקו מול לאציו, הוא כבר שלט ביד רמה במרכז המגרש לצד חברו הטוב ושותפו המושלם ג'ושוע קימיך, סיפק בישול לג'מאל מוסיאלה והיה שותף לנצחון 1:4 חלק. בשבת, הוא חגג שיא קריירה של שלושה אסיסטים ב-1:5 המוחץ על קלן, והמאמן האנסי פליק התפייט: "לאון היה איש המשחק, ולא רק בגלל המסירות שהובילו לשערים".

כן, אי אפשר להגזים בחשיבותו של גורצקה עבור המכונה הבווארית. הוא יוצר עם קימיך את צמד הקשרים המרכזיים הטוב בעולם, ולכן המשימה הניהולית החשובה ביותר של באיירן היא להאריך את חוזהו אשר מסתיים בקיץ 2022. אחרי שאיבדה ללא תמורה את דויד אלאבה, אלופת גרמניה הנצחית למדה את הלקח, ואסור לה בשום אופן לאבד נכס כה עצום בגיל 26, כאשר הוא מגיע לתקופה הטובה ביותר בקריירה. והרי את הנכס הזה היא עצמה קיבלה חינם ב-2018, במהלך שהגדיר במידה לא מבוטלת את התפתחות הקבוצה בשנים שלאחר מכן.

אז, כאשר סיים את החוזה בשאלקה והפך לשחקן חופשי, כל הדרכים היו פתוחות בפני גורצקה. צ'אבי רצה לדחוף אותו לכיוון ברצלונה, התקשר אליו אישית, ואף קיים שיחות עם הנהלת בלאוגרנה על מנת לקדם את העניינים – כי הוא ראה בגרמני לא מעט תכונות של עצמו. ארסן ונגר, אז עדיין מנג'ר ארסנל, רצה אותו במדי התותחנים. יורגן קלופ, שחשק להביאו בזמנו עוד לדורטמונד, גישש לגבי האפשרות לצרפו לליברפול. והרשימה עוד ארוכה – מי לא ירצה שחקן כה צעיר ואיכותי בהעברה חופשית? באיירן זכתה אז בכל הקופה, וזה לא דבר של מה בכך.

לאון גורצקה, רוברט לבנדובסקי | ANDREAS GEBERT/POOL/AFP via Getty Images

לא היה פשוט לשכנע את גורצקה להצטרף לענקית ממינכן, והוא אף סירב לה בתחילת הקריירה, כאשר הוגדר כילד הפלא של בוכום. "הוא שחקן של פעם ב-50 שנה. מעולם לא ראיתי בחור בן 18 שמתקרב לרמה שלו", אמר המאמן פטר נוירורר, אבל ההמולה סביבו לא השפיעה על החלטותיו ולא גרמה לשתן לעלות לראשו. גורצקה היה תמיד אדם שקול ואינטלגנטי – כיאה לבן של ראש צוות מהנדסים במפעל של אופל. הוא גדל במשפחה איתנה ממעמד סוציו-אקונומי גבוה, קיבל חינוך מצוין, וגם כאשר התחיל לזהור על המגרש בגיל צעיר לא היה בטוח שהכדורגל יהווה עבורו מקצוע. הוא הגדיר את עצמו כרומנטיקן שרואה במשחק בעיקר תשוקה. וזו הגישה שהוא ממשיך להפגין גם עכשיו – אבל דווקא היא גורמת לו להיות מקצוען למופת.

כי התשוקה של גורצקה כמעט אובססיבית. הוא חי ונושם כדורגל, ומאושר שאפשר להרוויח שמונה מיליון יורו לעונה מתחביב. לכן הוא לומד בשקיקה מכל מאמניו. לכן הוא צופה באינספור משחקים בטלוויזיה ומנסה לקחת רעיונות חדשים ממגוון רחב של כוכבים. לכן הוא לא רק שומר על אורח חיים בריא, אלא מנצל כל הזדמנות להשתדרג מבחינת הכושר. באופן ביזארי למדי, אפילו את פגרת הקורונה הלא צפויה לפני שנה הוא ניצל לסדרת אימונים אינטנסיבית עם משקולות, והפך את גופו האתלטי ממילא לשרירי עוד יותר – עד כדי כך שחבריו התקשרו אליו כדי לקבל טיפים. "ביקשתי ממנו את רשימת התרגילים שהוא עשה", טען רומן נוישטטר, ששיתף איתו פעם פעולה בשאלקה.

יש שחקנים שזריזותם נפגמת כאשר המשקל עולה – גם אם מדובר בשרירים. גורצקה ממש לא סובל מכך. הוא ממשיך להיות מהיר ועושה קילומטרז' גבוה בכל משחק ומשחק, ותרומתu היתה חיונית בדרך לזכיה בליגת האלופות, כולל ב-2:8 ההיסטורי על ברצלונה. את התפקיד הנוכחי שלו אפשר להגדיר כקשר רחבה לרחבה, אך הוא גמיש ומסוגל למלא עמדות שונות במידת הצורך. בשאלקה ראו בו פעם פליימייקר, וגם ניקו קובאץ' השתמש בו בעמדה קדמית מאוד בעונתו הראשונה בבאיירן. חוש מפותח לכיבוש תמיד היה לו, ולא לחינם במאזנו 12 שערים ב-29 הופעות בנבחרת. איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בשחקן שלם שלא מפסיק להשתפר.

ההבנה הטובה עם קימיך באה לידי ביטוי גם מחוץ למגרש, והשניים מפגינים מעורבות חברתית ופוליטית. הם משמיעים את דעתם, וגורצקה פרסם לא מכבר פוסט ברשתות החברתיות: "היתה לי הזכות לפגוש את מרגוט פרידלנדר, שורדת מחנה ריכוז, ולדבר איתה על אנטישמיות, על חיי היהודים בגרמניה ועל החיים שלה. לא אשכח את השיחה הזו. כולנו מחויבים להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב. זו המשימה שלה. היא נלחמת על כך כל יום, והבטחתי לה שאעשה כך גם אני". בעוד באיירן סופגת ביקורת נוקבת, גם מאוהדיה, על הקשר המפוקפק עם קטאר, אמירות מסוג זה רק מחזקות את חשיבותו של גורצקה עבור המועדון. הוא נכס בהרבה יותר ממובן אחד.

המו"מ לגבי חידוש החוזה כבר החל, ובינתיים סומכים בבאיירן על גורצקה באתגרים הגדולים העונה. תואר האליפות עדיין רחוק מאוד מלהיות מובטח, והפער מלייפציג הצמטק לאחרונה לשתי נקודות בלבד. אם תמעד בקלאסיקר המסקרן נגד דורטמונד (שבת החל מ-19:20, שידור ישיר בספורט4), עלולה באיירן לאבד גם אותו, ועבור גורצקה – כבוגר בוכום ושאלקה – זה גם דרבי פרטי משלו.

הצהובים-שחורים לא ישכחו אף פעם כיצד נכנס כמחליף כשהוא לא כשיר בנובמבר 2017, והוביל את הקאמבק של שאלקה מפיגור 4:0 לתיקו 4:4 שחרץ את גורלו של פטר בוס כמאמן בורוסיה. עם באיירן, הוא רגיל לנצח את דורטמונד בתדירות גבוהה, אבל עדיין אין לו שער לרשת היריבה הגדולה במהלך הקריירה, והבישול האחרון היה אי שם ב-2017. אז אולי הגיע הזמן?

לאון גורצקה
לאון גורצקה | BERNADETT SZABO / Contributor

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי